KlimaatPositief: Wat betekent dat eigenlijk?
Klimaatneutraal kennen we al. Dat betekent letterlijk een ‘neutrale’ impact op het klimaat zodat je niet meer bijdraagt aan de opwarming van de aarde. Klimaatpositief gaat een stap verder. De term is nog in ontwikkeling (ook hier!), maar gaat in ieder geval over drie dingen:
1. Verklein je CO2-uitstoot
Dit is het allerbelangrijkste. Om de opwarming van de aarde tegen te gaan moeten we vooral de uitstoot van broeikasgassen snel laten dalen. Klimaatpositief zijn betekent dat je minder broeikasgassen toevoegt dan je weghaalt. Daarmee kom je dus uit op een ‘negatieve uitstoot’. Kijk dus wat je kan doen om in jouw huishouden of organisatie de uitstoot te verkleinen. Voor consumenten is de impact het grootst bij zaken als het energieverbruik, de boodschappen, nieuwe spullen, vervoer en vakanties. Dat kun je bijvoorbeeld hier uitrekenen.
Voor bedrijven en organisaties betekent dit het verkleinen van de uitstoot in de productieketen. Waar is de uitstoot het grootst, en waar valt de klimaatwinst te halen? Voor een bedrijf als McDonald’s heeft het bijvoorbeeld weinig zin om zonnepanelen op het dak van het hoofdkantoor te leggen. De echte impact voor klimaatverandering zit hem voor dat bedrijf in de productie van de hamburgers, kaas en andere producten, en in de logistiek daaromheen. Kijk dus kritisch naar de impact van jouw organisatie en verklein de uitstoot. Er zijn allerlei bureaus die dit kunnen doorrekenen voor bedrijven die hiermee aan de slag willen.
KlimaatPositief worden is een ambitieus doel. Organisaties die hieraan werken, stellen dit dan ook als doel voor over een aantal jaar. Zo hebben ze de tijd om de nodige veranderingen door te voeren.
2. Spreek je uit
Klimaatpositief zijn betekent ook duidelijke steun voor klimaatactie op basis van de bestaande afspraken, rapporten en initiatieven. Dat zijn vooral het akkoord van Parijs, de aanbevelingen van het IPCC, en het Science Based Targets initiative (SBTi) voor bedrijven.
Bedrijven en organisaties die de leiding nemen in de transitie, moedigen ook hun klanten aan om duurzamer te consumeren. Dat kan natuurlijk door vooral duurzame producten te verkopen. Ook op andere manieren laten bedrijven zien hoe hun klanten duurzamer kunnen leven. IKEA, een bedrijf dat bezig is om KlimaatPositief te worden, is daar een voorbeeld van. Samen maken we een duurzame wereld het nieuwe normaal.
3. Net-zero: Alleen als tussenstap
De term ‘net-zero’ staat voor het compenseren van uitstoot zodat je netto op nul uitstoot komt. Dat kan bijvoorbeeld door te betalen voor het planten van bomen. Net-zero is aantrekkelijk omdat je daarmee ruimte houdt om te doen wat je al deed. Als consument doe je dat bijvoorbeeld wanneer je een reis met het vliegtuig compenseert.
Net-zero ligt gevoelig omdat het een manier kan zijn om voortgang te boeken, maar vooral ook een excuus om te blijven vervuilen en er een positieve draai aan te geven. Als een bedrijf de uitstoot kan afkopen (met zogenaamde carbon credits) en zichzelf zo het label ‘klimaatneutraal’ geeft, levert dat te weinig op. De uitstoot blijft gewoon doorgaan en daar is geen ruimte voor.
Compensatie kan een prima tussenstap zijn op weg naar nul uitstoot, als je dat duidelijk communiceert. Als einddoel is het onvoldoende: Wij worden KlimaatPositief!